Der vil her komme et indlæg om sikkerhed og overlevelse i koldt vand som opfølgning på vores “kursus” lørdag den 23. marts 2013.

Læs om sikkerhed

Uddrag af vores kursus i marts 2011:

”Rorelateret livredende førstehjælp” og ”Brug af hjertestarter” ved Thomas Thougaard.

Præsentation af de af Trygfonden sponsorerede vest:

4 stk. svømmeveste 40 – 50 kg
8 stk. svømmeveste 50 – 70 kg
15 stk. oppustelige veste
Hænger klar til brug der hvor kludene har hængt
Vestene skal bruges efter de anvisninger, som bestyrelsen har besluttet.

Påklædning under roningen

• Fornuftig vindtæt og tætsiddende beklædning
  • Sørg for at have varme hænder (rovanter) og
    varme fødder – i den koldeste tid kan man med fordel lægge et håndklæde over fødderne
  • INGEN BARE ARME OG BARE BEN – følg træners, instruktørs anvisninger

Færdselsregler på søen:

• Forbundets vinterroningsreglement gælder i perioden 1. november til udgangen af marts, som minimumsperiode.
  • Reglementet omfatter dagligt rofarvand og alle andre roområder.

Vi skal hver især tænke os godt om, nu hvor vi skal ud på søen. Ikke være dumdristige.
Lige nu og her er det kulden, der dræber! Det er ganske få minutter, man kan opholde sig i det kolde vand, før man skal reddes op, hvis man skal undgå skader / undgå at drukne!

• Vi skal samle os, når vi går ud og varmer op, således at ledsage-/trænerbåd har en chanche for at holde øje med alle.
  • Vi ror ud langs søklubberne, krydser motorvejen ved 1000 meteren og ror ned mod Kongebroen på Parnassiden.
  • Vi skal ro tæt på land.
  • Afstanden fra land må ikke være større end 200 meter.
  • De midterste baner holdes fri.

Der er forbundne ricici ved at færdes på vandet:

• vandtemperatur,
  • sigtbarhed,
  • lufttemperatur,
  • vindhastighed mv.

således at der kun ros, når vejrforholdene gør det forsvarligt.

Af kvalifikationskrav nævnes

• at man skal være fyldt 15 år og
  • et skærpet krav til aldersgrænser, svømmelængde
  • desuden skal roning foregå under ledsagelse af følgebåd eller under tilsvarende observationer fra land.
  • I starten skal vi tilpasse hastigheden, således at de forskellige bådtyper følges ad, f.eks. ud over Storsøen / til Andebugten og retur.
  • Ikke noget med at stikke af sted for at komme først!
  • Brug af godkendt redningsvest og påklædning egnet til udøvelse af vinterroning
  • Roerne skal være registreret og have årligt gennemgået sikkerhedsforhold og bestemmelser
  • Der skal være let adgang til telefon.

Det er klubbens ansvar at fastsætte reglerne udfra vejledningen og udøvelsen af ”rederansvaret”.

Det betyder, at alle bådtyper der er i klubeje eller ligger på klubbens arealer eller i bådhal, falder ind under reglerne, og hvor klubbens medlemmer kan benytte bådmaterialet, fastsættes af klubben.

Da vandtemperaturen efter 31. marts vil være ekstremt lav, vil en forlængelse af perioden for vinterroningsreglementet have relevans; hvilket er op til den enkelte klub.

Derfor kan det være godt, hvis der tages en dialog med roerne om ”KOLDT VAND-RETTIDIG OMTANKE”